Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

fredag 2 november 2012

Behöver Du hjälp?

Gå till vårdcentralen om Du eller Din anhörig ännu inte fått diagnos! Dra sedan i alla trådar för att få reda på vilken hjälp Ni kan få från Er kommun.

Finns det ett demensteam eller ett anhörigcenter? Eller en äldreombud?
För Ni ska inte vara ensamma med alla tankar och Ni behöver få all information som finns!

Vår historia var ett besök på vårdcentralen och därefter startade en demensutredning. I vårt fall hade vi tre intervjuer/ tester - först min man, sedan jag och sedan återigen min man.
Detta skedde under hösten 2011 och vår plan var att få träffa läkare på Minnescentrum, Geriatriska mottagningen innan jul,  men allt går inte som man vill.....

Men i januari 2012 hade vi en tid med läkare på Minnesmottagningen och för min man var det svårt att förstå varför vi inte hade fått en tid direkt dit. Inte lätt att förklara att allt måste ha "sin gilla gång" för en person som har en demenssjukdom.

Nu förstod både jag och vår läkare på vårdcentralen under oktober/november att det nog inte var bara den ena eller det andra utan en kombination - och det var då jag fick höra begreppet Lewybodydemens för första gången!

Och läkaren på Geriatriska bekräftade detta utifrån de tester som gjorts.

Så sök hjälp om Du misstänker att en anhörig har denna sjukdom, eller någon annan demenssjukdom.

Lycka till och kram/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar