Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

lördag 24 november 2012

Har blivit intervjuad

Bort Med Skammen skickade några frågot till mig om varför jag bloggar och om min mans sjukdom. Lovar att länka när det har kommit in!

Har även haft kontakt med Demensförbundet om mer information om lokal förening och fått ID-kort till både min man och mig!

På min mans kort står det:

"Jag har en demenssjukdom och kan behöva Din hjälp och förståelse".
En rad att fylla i hans namn och några rader för att fylla i kontaktperson + telefonnr. Det står även en kort förklaring om sjukdomen som han visa ex kassörskan varför han behöver hjälp.

På mitt Anhörigvårdarkort står det mitt namn och vem jag ansvarar för
Detta kort ska användas om det händer mig något och då ska jag namnge två kontaktpersoner som berörd person kan ringa till och som i sin tur kan hjälpa min man. Mycket bra!!!

Så nu känner jag mig lugnare om det skulle hända mig eller min man något.

Här kan du beställa detta: http://www.demensforbundet.se/se/leva_med_demens/som_demenssjuk/id-kort_om_din_sjukdom

Sköt om er i novembermörkret/Kram Carina




2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag har länkat till dig på min blogg.
    Återkommer och läser mer en dag när jag är mer vaken.

    SvaraRadera