Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 2 december 2012

Intervju och lite tips om sidor

Har nu fått min första kommentar! Och det är från Ginny, som finns under denna blogg. Tack Ginny!

Vill länka till en sida, för er som är unga anhöriga . Hittade den när jag var ute och sökte på nätet.
Ibland är det lätt att glömma bort den yngre generationen när man står mitt upp i allt som maka, som i mitt fall.

Barn är man ju hur länge sedan, jag har själv vårdat mina föräldrar där mamma var demenssjuk och pappa multisjuk. men denna sida, Ung Anhörig, vänder sig till de ca 2 000 ungdomar i Sverige som har en demenssjuk förälder.
Där står det bland annat vart man kan vända sig om man vill ha stöd och hjälp!

För vad gör man när man ser att den anhörige sakta blir sämre? Själva har vi kontakt med Geriatriska varje halvår, och jag har nu börjat skriva ner de försämringar jag ser, för att kunna berätta om det vid nästa besök.

För det blir sakta sämre och det finns olika sätt att hantera detta. Mitt sätt har varit att bland annat att blogga, men också få tid att prata med någon proffessionell.

Bort med Skammen har nu lagt in min intervju! Jättekul!

Andra sidor som jag hittat;
Nationellt kompetenscentrum Anhöriga
Gapet  ----    tyvärr finns den inte i Linköping men i andra kommuner, så kolla om din kommun finns med!
Demensbutiken

Ta hand om er i julstöket
/Kram Carina






2 kommentarer:

  1. Hej igen,
    Jag för dagbok hur min mammas tillstånd förändras. Men jag tycker det är svårt eftersom hon förändras gradvis - rätt som det är, är hon sämre utan att jag har märkt när det hände. Och i perioder är hon bättre... Men jag har egentligen ingen att diskutera det med.
    Av den anledningen har Jenny (på "Bort med skammen")och jag letat efter fora på nätet, där man skulle kunna diskutera sin situation. Hon tipsade mig om "Demensforum" (http://demensforum.se/). En utmärkt idé, men tyvärr är det ingen fart på diskussionerna där.

    SvaraRadera