Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 13 januari 2013

När jag är borta nattetid

I veckan som kommer ska jag vara utomlands tre dagar, och alla tre dagarna är efter maken kommit hem från växelboendet.

Men redan för ca 1,5 år sedan har sonen ställt upp och sovit här de nätter som jag är borta. Och det känns tryggt!

Lite plock blir det ju med listor för dagarna när det gäller hemtjänsten och makens medicin. Samtidigt vet jag att sonen fixar detta och att han har full koll på kvällarna och det bestyr som hör till dem.

Nu är julen bortplockad och jag har passat på, nu när jag har varit själv i helgen, och samtidigt har jag rensat en hel del...småpysslat med andra ord. Kändes bättre denna helg att vara själv, nu vet jag att jag fixar det och lagar t.o.m lite mat till mig.

Känns bra att jag hinner träffa maken på tisdag kväll innan jag åker på onsdag morgon (mycket tidigt!). Sedan får vi njuta av varandras sällskap nästa helg.

Ta hand om er/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar