Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

onsdag 17 april 2013

Äntligen vår

Jobbar för fullt nu med kolonistugan så maken ska kunna följa med ut. Till helgen har vi förhoppningsvis vatten och då kan jag skölja av utemöblerna. En lunch på lördag med mig och maken skulle passa bra!

I söndags var vi på konsert! Testar mig fram lite vad vi kan gå på tillsammans, får inte bli för jobbigt varken för mig eller för maken. Men i söndags var det en lagom lite församling, nära till toalett och inte för mycket uppmärksamhet......utan lite lagom. Känns bra

I morgon ska vi på ett extra besök på Geriatriska, vet inte riktigt varför. Kan vara så att läkaren vill kolla hur det är med hans Parkinson. Annars är det inte förrän i höst som vi ska träffa läkaren.

På fredag kommer arbetsterapeuten hem till oss igen. Denna gång blir det stöd på toaletten som ska provas ut. Bra att de också tar hänsyn till mig, fanns två varianter om man nu är personer i hushållet som inte är i behov av hjälpmedel.

I går natt gick trygghetslarmet igen. Vet inte riktigt hur vi ska göra med detta, för alla gånger är det falsklarm. Antagligen kommer maken åt knappen ........ Jag vet inte vad som händer, vet bara att det stör min sömn!
Samtidigt vill jag att han har det sig även på natten för går han på toaletten och det händer något, då måste han larma!

Ta hand om er/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar