Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 26 maj 2013

Förbereder boendet

När vi nu har skickat in ansökan om demensboende så ser jag just nu över vad som finns hemma att ta med till makens lägenhet och vad som måste köpas.
Tur för oss har äldsta barnbarnet blivit sambo, finns lite möbler där som blivit över. Passar mig perfekt.
Men det måste också köpas en del nytt, som TV och dammsugare. Har en lista som jag fyller på vartefter jag kommer på något.

Annars rullar det på, det som funkar och det som inte funkar. Som ex. att läsa almanackan, logga in på internetbanken

Har en make som alltid haft stenkoll på allt som hör vardagen till, det måste vara enormt frustrerande att inte kunna göra det som han alltid har gjort. Och just nu är det ingen tröst att säga att han har kunnat det en gång, för det kommer han inte alltid ihåg. Vill att jag ska lära honom, men hur gör man det?

Hoppas vädret blir bra till kommande helg, för då blir det nog rätt mycket trädgårdsarbete. Maken åker till sitt växelboende på tisdag vilket innebär att jag är lite "friare"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar