Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

lördag 26 oktober 2013

Bevakar makens ärende

1. Taxan för den personliga omsorgen.......antingen förstår inte jag informationen eller så står det fel! Ska jag fylla i min lön för att visa att vi inte ska bli samtaxerade eller ska jag inte fylla i för att ta för givet att de vet om min inkomst. För det står att den som bor kvar hemma och som har högre inkomst ska få behålla den.....
Funderar på hur det är för äldre par, om frun som är kvar hemma och inte vet hur man ska överklaga.....eller tar man för givet att det alltid är maken som först kommer till hemmet och även har  den högre inkomsten?
För i de fall så är man sambeskattad, för att den som är kvar hemma ska få lite hjälp.....krångligt?
Jag trodde att jag skulle fixa det, akademiker som jag är, men det gjorde jag inte

2. Färdtjänst, jag är inte accepterad som följeslagare!
Kan acceptera det vid resor när jag kan åka efter med bil, men om jag ska upp till sjukhuset med maken, hur går det då..... ?
För här i Linköping är det hopplöst att hitta en parkeringsplats....och ska då maken vara ensam tills jag kan komma och ta hans rullstol????

Återkommer i fråga 2, för den första är nu avklarad efter att jag hade skrivit ett överklagande......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar