Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

onsdag 30 oktober 2013

Haft kontakt med färdtjänstenheten

Ja, om man fick all info från början så slipper man många frågor!

Efter mitt samtal med färdtjänsten så kunde också min mans avdelning få rätt info, som de inte heller hade!

1. Jag kan åka med som medresenär, men betalar då dubbel taxa och antagligen måste jag nog säga till om det också när jag bokar. Vill gärna ha en sittplats!
2. Om maken måste till sjukhuset, på vanligt besök, så gäller detta, och då både för mig och för personal; jag bokar en sjukresa.....självklart!    och då åker medresenären med gratis

Känns riktigt bra att veta att jag nu slipper leta efter parkering på sjukhuset, ifall behovet uppstår. Däremot har jag inte ändrat min bokning till morgondagen, då vi ska till Ikano, åker efter med bilen.
Men då vet till nästa gång, speciellt om min man inte gillar att åka ensam, att jag kan vara med i färdtjänstbussen.

Blir spännande i morgon och se hur det går.....

Kram Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar