Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

tisdag 25 mars 2014

Boende eller inte boende

På min facebooksida så har jag skrivit om att vidga min föreläsning lite. Blir upprörd när jag läser om och när man hamnar på boende.

Den artikel som satte igång mina tankar (ingen länk) handlade om en dotter som ville att hennes mamma skulle få en plats på ett demensboende, men fick inte det. Behovet fanns!

Denna artikel handlar om en person som INTE ska vara på ett äldreboende. Fick avslag på personlig assistans!

http://bortmedskammen.se/2014/march/65-ar-och-inlast.html

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar