Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

lördag 22 mars 2014

Kommit igång nu med vardagslivet

Känner att jag nu har kontroll över vardagen igen.

Orken finns lite bättre, om allt med bouppteckningen ordnar sig!

Trodde inte att det skulle ta så  krafterna! Att hålla igång jobbet har gått så där, mycket tack vare min närmaste kollegor. Men mer vila har behövts för att kunna fungera med det jobb som jag har.

Samtidigt måste jag nu titta framåt. Om ett halvår måste jag veta vad jag ska göra efter 1/1 2015!

Nu har jag ju mitt lärarjobb att gå till, om de kan få in mig någonstans så här mitt i läsåret. Samtidigt vill jag fortsätta med det som jag delvis gör nu, fast inte som politiker......där har jag ju dragit tillbaks min kandidatur av olika orsaker.

Får se vad livet har att ge framåt, men jag känner mig just nu rätt pigg och ser fram emot att få dels hålla första föreläsningen i maj och att få vara med  Anhörige Riksdag. Ska ha med mig lite eget material och passa på att göra lite reklam för mig!

Tänkte även vinkla mina föreläsningar till behov av demensboende för de som är fysiskt sjuka också. Ska inte behöva bli sjukhem, som i Stigs  fall. Stimulans behövs för en med demenssjukdom oavsett hur fysiken är.
Även detta när man ska ta steget till att släppa hemtjänsten och flytta till ett boende, men viktigast är då att det finns boende för våra demenssjuka. Så är det inte idag i många kommuner!

Kan vara bra med lite politik här - att få möjlighet att få ett boende och inte bara förlita sig på hemtjänsten!

4 kommentarer:

  1. Det gläder mig att ditt liv börjar återgå till ett normaltillstånd!
    Den rent kroppsliga vården är man nog relativt bra på - om inte annat för att det är lagstadgat - på de flesta håll, men stimulansen är det sämre beställt med. Och det gäller nog både på boenden och för dem som bor kvar hemma - både för de som "bara" är dementa, och de som har fler sjukdomar. Och jag har en känsla av att man tror att alla över en viss ålder, förutsätts ha samma intressen och smak. Där har du mycket att göra!
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ginny
      Kul att höra av dig!
      Tar till mig alla synpunkter och kommentarer, risk att föreläsningen blir lång. Men då kan det ju blir flera olika upplägg!

      Kram Carina

      Radera
  2. Det är skönt när livet återgår till någorlunda vanliga spår igen, men det blir sig ju aldrig likt när en nära anhörig lämnat jordelivet.
    Nog tror jag du hittar tillbaka till din lärarkarriär om du nu väljer det så småningom, och lärare finns det väl alltid behov av (så här utifrån föräldrahåll sett).
    Jobba vidare med föreläsningarna, uppslag saknas ju inte. Jag håller på att bli galen av all brist på aktivitet/stimulans på min mans boende. Jag gör vad jag kan för att aktivera honom själv, men det är ju begränsat vad man orkar och hinner.
    Själv har jag några år kvar till ordinarie pensionsålder men tänker gå i deltidspension till hösten och har nu anmält mitt intresse att sitta i interimstyrelse för en lokal demensförening här, om det blir någon./Anna-Carin

    SvaraRadera
  3. Hej Anna-Carin
    Tack för dina fina ord!

    Är det en blogg du har? Ska gå in på den och titta lite.
    Kul att få kontakt med någon mer som ser behov av en lokal demensförening - men var bor du?
    Jag har fått frågan om jag vill starta upp en lokal LBD-förening, tror det är dags att höra av sig till dom snart!

    Ska ju ha min första förelänsing den 14/5 och då måste jag vara beredd att möta omvärlden, att stå offentligt och prata om min man.

    Jag kommer att ha min lärartjänst som bas, men känner också att efter dessa år med politiken att jag nog vill göra lite annat också. Men jag får se tiden an!

    Kram Carina

    SvaraRadera