Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

tisdag 25 mars 2014

Några fraser

Hittade dessa fraser på Meditationsguiden.com

"Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv"
Sören Kierkegaard

Tycker passa bra nu när jag ska samla modet till att gå ut och föreläsa! 

"Det finns ingen situation som är så hemsk, att du inte kan välja en tanke som gör att du mår något lite bättre" Nelson Mandela

Känns bra i dagsläget i samband med Stigs bortgång

"Det finns bara en sak som gör en dröm omöjlig att uppnå: Rädslan att misslyckas" Paulo Coelho

"När en dörr stängs, öppnas en annan; men vi ser ofta så länge på den stängda dörren att vi inte ser den som öppnats för oss" Alexander Graham Bell

Stämmer bra när jag drog tillbaks min kandidatur för nästa mandatperiod. Nu har föreläsningsdörren öppnats! 

"Omge dig med människor som tror på dina drömmar" NN

"Låt inte negativa människor hyra en plats i din hjärna: Höj hyran eller vräk dem!" Okänd

Bra råd som passar mig i dagsläget!  

"Slösa inte bort ditt liv genom att imponera på andra. Gör det du tycker om istället och visa att du tycker om det du gör" Okänd

Till sist, och då med tanke på den trygghet min man gav mig - han gick bredvid mig! 

"Vandra inte framför mig
- jag kanske inte följer dig.
Vandra inte bakom mig
- jag kanske inte leder dig.
Vandra vid min sida och var min vän" Okänd

Kram till er alla
Blivande föreläsaren Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar