Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

måndag 16 juni 2014

"De har lärt sig leva med Lewy"

Tack vare Jenny Eriksson på Bortmedskammen http://lewybodydemens.blogspot.se/2012/11/ett-annorlunda-liv-men-du-ar-inte-ensam.html, som jag har skrivit om tidigare, så fick jag tips om denna artikel.

http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/article2179034/De-har-lart-sig-leva-med-Lewy.html

Birger, som fick sjukdomsdiagnosen för ett år sedan säger "Nu är jag mer kritisk, jag låter mig inte luras" angående sina synhallucinationer. Och fortsätter "Och jag går inte omkring och känner mig deprimerad, Jag är glad att det finns hjälp"

Vad glad jag blir att en intervju sker med ett par där herr Lewy (som de själva säger) inte har gått så långt än utan att där den som drabbats av sjukdomen kan vara med och berätta. Det gick ju inte så bra i vårt fall!

Mycket bra informationsruta om LBD också till artikeln så läs den gärna.

En sak som hustrun säger, och som jag kan hålla med till 110% är "Vi har fått en objuden gäst. En väldigt efterhängsen gäst". Eller som jag skriver "Lewybody har flyttat in!

Kram till er alla/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar