Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

måndag 2 juni 2014

Har en svacka

Jobbigt med för mycket ledighet har jag upptäckt!
Denna ensamhet, som jag vet att jag måste jobba med, känns lite tung nu så här med alla helger och kommande sommar/semester.

 Tur att man då har barn, men de de kan ändock inte fylla upp tomrummet efter Stig.

Men jag har en "sorgementor" som själv har förlorar sin man för ett antal år sedan, och jag passade på att prata med henne lite idag. Känna skönt att prata med personer som vet hur det är.

Ska nu även göra om mina ringar, till ett halssmycke (hjärta). Var jättejobbigt att ta bort ringarna, men pga problem med reumatiska knölar så var det nu tvunget.
I detta hjärta kommer inskriptionen finnas kvar, så det blir nog bra.

Ta hand om er i sommarvärmen/Carina

2 kommentarer:

  1. Uppdaterar mig lite här. Svårt det här med minnen och återuppleva det man gjort med någon annan förut. Min man lever ju, men han minns i stort sett ingenting längre, inget av nuet, allt mindre av då.
    Jag tror att det kommer att bli jättefint med ringarna. Vilken bra idé! /Anna-Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Matten och Nelsson
      Ja, det är svårt även för mig. Vissa minnen har lite svårare att komma fram, just nu är det för mycket av den sista perioden. Men har nu även börjat med en bok, och oavsett om jag ger ut den eller inte, så är det både jobbigt och bra att skriva!
      Ringarna är nu inlämnade och jag tror det blir jättebra. Ska lägga ut ett foto när de är klara.
      Kram och ta hand om dig!/Carina

      Radera