Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

söndag 31 augusti 2014

Kommer gärna och talar om Lewybodydemens

Jag vänder mig till föreningar, organisationer, politiker, tjänstemän, vårdboende, vårdutbildning men speciellt till anhöriga.

Jag anpassar min föreläsning efter Ert behov. Antingen min grundföreläsning på 1 timme med information om Stigs sjukdom, Lewybodydemens, men också om Min Mentala Skilsmässa från honom. Blandat med lite musik och samtal

Även halvtimmes pass, anpassad efter vem jag talar till.Lite komprimerad om man jämför med entimmespasset, men innehållet är densamma.

För vårdutbildning, som blivande sjuksköterskor, har jag lektion, föreläsning och diskussion utifrån demenssjukdomar, LBD/MMS och om unga anhöriga (en grupp som vi inte får glömma!). Kan bli upp till en hel förmiddag, men även kortare - helt efter Ert behov

Välkommen till min hemsida http://csboberg.se/

 Jag använder mig av Frilans Finans, moms och reseersättning tillkommer. Pris anpassas utifrån mottagaren.

Mitt telefonnummer är 0737-282993


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar