Diagnos Lewybody

Lewybody demens (LBD) är en demensform som utvecklar både Alzheimers och Parkinssons sjukdom.

Lewy bodies, eller Lewykroppar, är små runda proteinsamlingar i nervcellerna. Deras närvaro förhindrar cellerna att fungera normalt.

Kännetecknande för LBD är stort sömnbehov, darrningar, synhallucinationer, störd drömsömn, trippande gång, svårt att sätta sig och att klä på sig. Även svårt att svälja, talar tyst och stel ansiktsmimik. Tal-, minnes- och lokaliseringsproblem.
Behöver mycket stöd i det vardagliga livet!

fredag 29 september 2017

Tala på Anhörigdagen

För första gången ska jag få delta på Angörigdagen med flera talare, och jag är en av dom 😄
Den 24 november är jag i Göteborg Hotell Scandic Mölndal med många andra som är anhöriga till någon med funktionsnedsättning. Mitt ämne är förstårs Lewybody, där jag berättar om min och Stigs resa i demensvärlden. Både de privata upplevelserna men även om kontakter med kommun, landsting och boende.

Andra  ämnen som tas upp denna dag är vilket stöd föräldrar till barn med funktionsnedsättning behöver, att kunna minska antalet självmord, vad händer med barnen när en förälder får en fortskridande sjukdom och till sist om Angelmans syndrom.

Har ni vägarna förbi så anmäl er till info.hso_vg@telia.com

1 kommentar:

  1. Äkta Love Stell Caster Dr.Obodo. Spells för att locka kärlek, Sluta skilsmässa, Äktenskapsstavar, Ta bort förlorad kärlek, Pengar och rikedomar, Skyddsspel, Friskhet stavning .. Kontaktinfo
    (E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring, Viber och whatsapp +2348155425481)

    SvaraRadera